روایتی از بزرگترین نذر جمعی در کشور؛ نبرد داوطلبانه با محرومیت

رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با تشریح اقدامات انجام شده در آخرین مرحله از طرح نذر خدمت اعلام کرد که مرحله جدید این طرح به زودی اجرا خواهد شد.

وحید سلیمی در گفت وگو با فطر نیوز، درباره اجرای ششمین مرحله از طرح نذر آب که در این دوره عنوان نذرخدمت برایش انتخاب شد، گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین جمعیت امدادی، بشردوستانه  و داوطلب محور کشور و نیز مبلّغ و مشوّق رفتارهای مشارکتی، زمینه ساز تبدیل قابلیت ها و پتانسیل های بالقوه به ظرفیت ها و توانمندی های بالفعل است و با استفاده از مشارکت داوطلبان متخصص، حایز یکی از نیرومندترین ابزارهای اجرایی در بسیج منابع و امکانات در راستای تسکین آلام بشری، حل مشکلات اجتماعی و کمک به آسیب پذیرترین افراد جامعه است.

رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در همین راستا و در ششمین سال اجرای طرح «نذر آب» و بنابر توصیه رییس جمعیت هلال احمر مبنی بر توسعه خدمات به جامعه هدف، عنوان طرح به پویش نذر خدمت یا همان خادمان داوطلب مردمی برای توانمندسازی جوامع محلی تغییر کرد و این پویش با رویکردهای چندگانه سلامت محور، معیشت محور و کارآفرینی، زیست محیطی و آبرسانی، و آموزش و توانمند سازی از نیمه آبان ماه سال 1402 در دو سطح استانی و ملی به میزبانی خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان به مرحله اجرا در آمد و با اتمام آن، 82 شهرستان و 155 روستای کمتر برخوردار از خدمات پویش بهره مند شدند. 

بهره مندی بیش از 305 هزار نفر از خدمات پویش «نذر خدمت»

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت ارایه خدمات داوطلبانه و رایگان در زمینه های بهداشتی و درمانی، آبرسانی، معیشتی، آموزش و توانمندسازی به هموطنان در مناطق کمتر برخوردار سراسر کشور، گفت: در قالب پویش «نذر خدمت» در پاییز و زمستان سال گذشته 305 هزار نفر از خدمات داوطلبان، خیرین و حامیان جمعیت هلال احمر در حوزه های سلامت محور، معیشت محور و کارآفرینی، زیست محیطی و آبرسانی و آموزش و توانمندسازی بهره مند شدند که ارزش خدمات ارایه شده بالغ بر 100 میلیارد و 745 میلیون تومان بوده است.

 خدمات زیست محیطی و آبرسانی؛ رویکرد اصلی پویش «نذر خدمت»

سلیمی رویکرد اصلی پویش «نذر خدمت» را ارایه خدمات زیست محیطی و آبرسانی شامل تامین آب شرب سالم و ارتقاء بهداشت آب آشامیدنی ، تامین آب شرب پایدار، تامین آب کشاورزی با سیستم های آبرسانی نوین، ترمیم شبکه های داخلی آب منازل و معابر در روستاها و مناطق جامعه هدف عنوان کرد و گفت: در پویش «نذر خدمت» با رویکرد زیست محیطی و آبرسانی، به 78هزار نفر خدماتی به ارزش 461 میلیارد و 387 میلیون ریال ارایه شد.

به گفته رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، ارایه خدمات محرومیت زدا شامل اهدای بسته های حمایتی و معیشتی و تهیه اقلام کارآفرینی و اشتغال زایی جامعه هدف بر اساس نیازسنجی قبلی، کمک به برندسازی، بازاریابی و فروش محصولات تولیدی در منطقه، ایجاد بستر مناسب برای ارتباط پایدار استارت آپ ها با ظرفیت های تولیدی در جامعه هدف، رویکرد دیگری از اجرای پویش «نذر خدمت» بود.

توزیع حدود 18 هزار سبد غذایی

وی با اشاره به رویکرد معیشت محور این طرح گفت: در این طرح 17 هزار و 810 سبد غذایی به ارزش 473 میلیارد و 529 میلیون ریال بین خانوارهای کمتر برخوردار ساکن در شهرستان ها و روستاهای جامعه هدف توزیع شد.

روایتی از بزرگترین نذر جمعی در کشور؛ نبرد داوطلبانه با محرومیت
رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر

بهره مندی 25 هزار نفر از خدمات آموزشی پویش نذر خدمت

سلیمی درباره رویکرد آموزش و توانمندسازی افراد در مناطق کمتر برخوردار که پویش «نذر خدمت» در آن اجرا شد نیز به فطر نیوز گفت:  ارایه خدمات آموزشی و توانمندسازی با ارایه اقلام کمک آموزشی و برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه بهداشت و نگاهداشت آب سالم، دوره های مهارتی جامعه هدف، توانمندسازی افراد کمتر برخوردار و الگوهای کشت جایگزین، از دیگر اقداماتی است که در قالب اجرای پویش «نذر خدمت»انجام شد.

به گفته رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر براین اساس 25 هزار نفر از خدمات آموزشی بهره بردند و در این پویش با هزینه ای بالغ بر 16 میلیارد ریال، اقلام کمک آموزشی تهیه و کارگاه های آموزشی برای ارتقاء سطح دانش هموطنان در مناطق کمتر برخوردار در حوزه بهداشت و نگاهداشت آب سالم و دوره های مهارتی و کارآفرینی، برگزار شد.

اعزام کاروان سلامت در پویش «نذر خدمت»

رییس سازمان داوطلبان جعیت هلال احمر با بیان اینکه یکی از محورهای مهم در پویش «نذر خدمت» اعزام کاروان های سلامت به روستاهای کم برخوردار بود، اظهارکرد: در این رویکرد سلامت محور، پزشکان و پیراپزشکان داوطلب به همراه تجهیزات پزشکی و اقلام  دارویی متناسب با بیماری های شایع و از پیش نیازسنجی شده در منطقه، نسبت به ارایه خدمات رایگان درمانی و توانبخشی به جامعه هدف اقدام کردند.

وی از مشارکت 812 پزشک، پیراپزشک و کادر درمان داوطلب در کاروان های سلامت پویش نذر خدمت سال گذشته خبر داد و گفت: بر این اساس، در پویش «نذر خدمت» 63 هزار و 512 نفر از خدمات رایگان بهداشتی، درمانی و دارویی به ارزش مجموع 56 میلیارد و 401 میلیون ریال بهره بردند.

رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به سابقه اجرای طرح نذر خدمت یا همان نذر آب گفت: در سال 1397 طرح ملی «نذر آب 1» به میزبانی استان سیستان و بلوچستان و با همکاری 19 استان معین در 19 منطقه استان میزبان اجرا شد. در سال 1398 طرح ملی «نذر آب 2» به میزبانی چهار استان متاثر و بیشتر آسیب دیده از تغییرات اقلیمی شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی و با همکاری 17 استان معین به اجرا در آمد. در سال 1399 نیز طرح ملی «نذر آب 3» به میزبانی همان چهار استان و این بار با همکاری 12 استان معین در 12 منطقه جامعه هدف، با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا، به مرحله اجرا در آمد و در سال 1400، تجربه سال قبل در سطحی وسیع تر با نقش آفرینی 15 استان معین در شهرستان های متاثر از خشکسالی شدید در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا تکرار شد.

وی ادامه داد: طرح ملی «نذر آب 5» در سال 1401 با رویکردی متفاوت از قبل اجرا شد و تمامی استان ها از جمله استان های معین فرصت یافتند علاوه بر کمک به مناطق متاثر از خشکسالی و تغییرات اقلیمی در استان های چهارگانه فوق الذکر، برای خود نیز پروژه داوطلبی استانی تعریف کنند تا با بهره گیری از کمک های خیرین و حامیان خود و مشارکت های مردمی، به روستاها و مناطق آسیب دیده از تنش ها و  بحران های کم آبی و بی آبی در حوزه استحفاظی خویش رسیدگی و امدادرسانی کنند. با مشارکت استان های کشور پروژه های داوطلبی استانی و با نقش آفرینی استان های معین، پروژه ملی «نذر آب 5»به میزبانی چهار استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی در بیش از 100 روستای کم برخوردار متاثر از خشکسالی ، برگزار شد.

سلیمی با بیان اینکه نذر خدمت، نذری به وسعیت ایران و به نوعی یکی از بزرگترین نذرهای جمعی در کشور است که با مشارکت اقشار مختلف جامعه اجرا می شود، گفت: مرحله جدید طرح نذر خدمت پس از آسیب شناسی مرحله اخیر و بر اساس نیازسنجی انجام شده با کمک خیرین، سازمان های مردم نهاد، گروه های جهادی و داوطلبان طی ماه های آتی اجرایی خواهد شد.

پایان خبر فطر نیوز

روایتی از بزرگترین نذر جمعی در کشور؛ نبرد داوطلبانه با محرومیت

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "روایتی از بزرگترین نذر جمعی در کشور؛ نبرد داوطلبانه با محرومیت" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "روایتی از بزرگترین نذر جمعی در کشور؛ نبرد داوطلبانه با محرومیت"، کلیک کنید.