نویسنده نمایش «کرشندو» با ارایه توضیحاتی درباره روند نگارش این متن تاکید کرد: باید از مقایسه کردن دست برداریم و به تفاوتها احترام بگذاریم.
او همچنین از نقش موثر جشنواره تئاتر دانشگاهی در معرفی استعدادهای تازه تئاتر و هموار کردن راه ورود آنان به فضای حرفهای یاد کرد.
به گزارش فطر نیوز، نمایش «کرشندو» به نویسندگی پویا سعیدی و کارگردانی فرشید روشنی و تهیهکنندگی رضا سرپرست از ۲۴ بهمنماه ۱۴۰۳ در سالن شماره ۲ عمارت هما روی صحنه است.
پویا سعیدی همزمان با آخرین اجراهای این نمایش با ارایه توضیحاتی درباره روند شکلگیری این اثر نمایشی افزود: حدوداً ۸ سال پیش این نمایشنامه را برای فرشید روشنی نوشتم. اسم قبلیاش «بیهوده» بود که تفاوتهای زیادی با متن فعلی داشت، اما کلیت قصه به همین چیزی که الان هست، نزدیک بود. آن زمان جشنواره تئاتر دانشگاهی، خیلی جای خوبی بود برای اینکه ما کار بکنیم، همدیگر را بشناسیم و تجربه کنیم.
او ادامه داد: این کار در مرحله دوم جشنواره رد و کلاً متوقف شد تا امسال که فرشید گفت دوباره میخواهد به سراغ آن برود. این باعث شد که تغییراتی در کار بدهیم و با بازیگران، گروه و مدل جدیدی، سراغش برویم.
سعیدی با ارایه توضیحاتی درباره نامگذاری این نمایشنامه اضافه کرد: اسم نمایش به نوعی به روند رو به رشد کرشن ۲ مانندی که در کل اتفاقات نمایش وجود دارد، اشاره دارد. راستش، یک دلیل دیگر هم این است که کلمه جالبی است. علاوه بر این، چون نام نمایش قبلی فرشید که متن آن را هم من نوشته بودم، «اسفرود بی دم» بود، میخواستم اسم این هم به نوعی زیرمجموعهای از شباهتهای غیرعادی به آن کار باشد تا به نوعی ادامه آن اثر به حساب بیاید.
این نمایشنامهنویس درباره غافلگیریهای مداوم در نمایش «کرشن دو» نیز گفت: این متن اساساً طوری طراحی شده که هر چند دقیقه یکبار، پیشفرض اصلی نمایش تغییر کند و به یک چیز جدید تبدیل شود. نمایش باید ذاتاً در حال تغییر باشد و در نهایت این روند به خود نمایش نیز سرایت کند. این امر در صورتی ممکن بود که طراحی لازم برایش انجام شده باشد. بخشی از آن، نقشهراهی بود که در متن وجود داشت و در طول تمرینها، تغییراتی در شیوه بازی بازیگران ایجاد شد زیرا من نمیتوانستم بازنویسی مداوم انجام دهم بلکه روند بازنویسی، مشارکتی بود. معتقدم این متن باید همینطور اجرا میشد تا به نتیجه برسد.
سعیدی با ارایه توضیحاتی درباره پایانبندی نمایش افزود: اساساً خود نمایش و تمام ایدههایش از لحاظ متنی، ایدههایی تازهای ندارند. بسیاری از این ایدهها قبلاً در جاهای دیگر بوده و خواهد بود. نمایش هیچ چیزی را اختراع نکرده است. در هم آمیختن چیزهایی که قبلاً دیده شده است، شاید ترکیب تازهای به وجود بیاورد. ولی اگر این احساس را به مخاطب منتقل کند که با چیزی جدید روبه رو است، خوشحال میشوم. اما بعید میدانم که کاملاً چیز جدیدی باشد.
او که پیش از این با نمایش «لانچر ۵» به عنوان یک استعداد تازه در تئاتر ایران معرفی شده است، درباره مقایسه نمایش «کرشندو» با کار قبلیاش، «لانچر ۵»، توضیح داد: طبیعتاً وقتی یک اسم بین دو کار مشترک است، مقایسه به وجود میآید. درباره «لانچر ۵» این همیشه هست. اما تفاوتهای زیادی بین این دو کار وجود دارد. یکی از این تفاوتها این است که «کرشندو» متعلق به نوعی از کار است که من به آن علاقه دارم و مدلهای مشابهاش را چند بار نوشتهام و انجام دادهام. در حالی که «لانچر ۵» که با همراهی مسعود صرامی نوشته شده است، متعلق به نوعی دیگر از علاقه من است. از این لحاظ شاید شباهتهایی داشته باشند، اما از نظر ساختاری و مضمون تفاوتهای زیادی دارند. در نهایت، باید از مقایسهها دست کشید و به تفاوتها احترام گذاشت.
او در پایان با قدردانی از گروه بازیگران این نمایش و همراهیهایشان با روند شکلگیری این اثر نمایشی و نیز با تشکر از فرشید روشنی، کارگردان این اثر افزود: آنها به خوبی در کنار کار بودند و به این متن اعتماد کردند تا این کار به سرانجام رسید. با اینکه خیلی وقتها نتواستم سر تمرینها بروم، هر از گاهی سر میزدم و پیشرفت کار را میدیدم. شور و ایمان آنها به کار، عشقشان و روح طغیانگری که داشتند، خیلی تاثیرگذار بود.
پایان خبر فطر نیوز
به تفاوتها احترام بگذاریم – فطر نیوز
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "به تفاوتها احترام بگذاریم – فطر نیوز" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "به تفاوتها احترام بگذاریم – فطر نیوز"، کلیک کنید.