در نشست هنر پژوهشی مطرح شد؛
سومین نشست «هنر پژوهشی» گروه پژوهش هنر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی با موضوع «هالیوود، اسلامهراسی و جامعه ایرانی» با سخنرانی سید رضا شاکری (عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی) و افشین داور پناه دبیر نشست و عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی سه شنبه، ۸ آبان ماه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری فطر نیوز؛ در ابتدای این نشست، افشین داورپناه در خصوص هدف از این نشستها که سعی دارد به نگاه بینارشتهای بپردازد، گفت: در این نشستها در تلاش هستیم تا به موضوعات سینما، تجسمی، تئاتر و … از نگاه و دریچه مباحث علوم انسانی پرداخته شود. هدف از این نشستها که موضوعات متعددی را در بر میگیرد کمک به رشد و توسعه موضوعات بین رشتهای و هنری است تا هر کدام از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه بر اساس تخصصی که دارند بر روی موضوع خاصی بحث کنند تا هم به مسائل مهم هنر کشور و هم مسائل مهم علوم انسانی پرداخته شود.
در این نشست که سومین نشست از سلسله نشستهای هنر پژوهی است سعی داریم تا به تاثیرات ژانرهای مختلف سینمای هالیوود در دنیا پرداخته شود.
هالیوود در واقع قدرتمندترین صنعت سینما است و در ده سال اخیر چیزی در حدود ۸۰۰ فیلم را در حوزه تجاری و صنعتی تولید کرده است و فقط ۶ کمپانی فعال در آن بیش از یک سوم گردش مالی صنعت سینما در جهان را به خود اختصاص داده است و تقریبا با ۳۵۰۰ سینمای فعال جزو یکی از پرفروشترین گیشههای سینما در جهان است. حتی در سالهای اخیر با پیدایش شبکههای اجتماعی نیز هنوز توانسته این شرایط را حفظ کند.
طبیعتا همه کشورهای دنیا از جمله فرانسه، آلمان و … و در شرق کشورهایی مثل ژاپن، ایران هندوستان و … سینماهای آنها در خودشان تضادی را با سینمای هالیوود احساس کردند. حتی از زاویه تاثیرگذاری سینمای هالیوود بر مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی در دنیا نیز مطالب مختلفی تالیف شده است.
هالیوود، نهادی در خدمت سیاست آمریکا است
در ادامه سید رضا شاکری (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی) در خصوص کارکردهای هالیوود در اسلام هراسی و جامعه ایرانی گفت: هنر و سیاست از دیرباز میان متفکران مطرح بوده و دیدگاههای متفاوتی ارائه شده است و حتی در محیطهای رسانهای و آکادمیک نیز محل اندیشه بوده است. افلاطون اولین کسی بود که به رابطه هنر و سیاست پرداخت و به دنبال این بود که هنر چه استفادههایی را میتواند در تشکیل مدینه فاضله داشته باشد.
وی ادامه داد: افلاطون، اصالتا به هنر نمیپرداخت و دنبال این بود که کارکردهای هنر را در خدمت مدینه فاضله قرار دهد حتی در کتاب جمهور هم به این موضوع پرداخته است.
وی مطرح کرد:، اما چرا اسلام هراسی؛ مسئله اصلی هالیوود شد و از کی تولید شد و به هالیوود راه پیدا کرد و چرا پروژه کاری در هالیوود شد؟!
هالیوود از همان اول که در دهه ۳۰ تولید شد و بر اساس پژوهشی که در این زمینه صورت گرفت، نشان داد که در بیش از ۱۰۰۰ فیلم مورد بررسی قرار گرفته؛ هالیوود سعی دارد تا چهره بدی را از اعراب ارائه دهد.
شاکری خاطر نشان کرد: هالیوود به مثابه یک کارخانه ریسندگی و بافندگی است که سعی دارد تا تصویر غیر واقعی را از اعراب ارائه کند. در این مدت فعالیتی که داشته است سعی داشته تا از تروریسم تا خشونت تا فرهنگ پایین اعراب را در فیلمسازی خود ارائه کند. در طول این سالهای فعالیت همواره پرداختن به مسائلی از قبیل لانه جاسوسی و واقعه ۱۱ سپتامبر و … باعث شد تا مسئله اسلام هراسی به نوعی در هالیوود پررنگتر شود.
وی تصریح کرد: متفکران علم سیاست معتقدند که یکی از قابلیتهای آمریکا به عنوان قدرت برتر دنیا به این بر میگردد که همواره توانسته است یک دیگری را از خودش ترسیم کند که در صدد نابودی او است. در دورهای شوروی و جنگ سرد به عنوان دشمن مطرح بود. با فروپاشی شوروی دیگر این دشمن معنایی نداشت و امنیت ملی آمریکا باید به دنبال دشمن دیگری بود. بر طبق تعریف و استراتژی که در امنیت ملی آمریکا تعریف شده است، موضوعاتی، چون سرزمین آمریکا، دموکراسی و سبک زندگی آمریکایی از جمله مواردی است که در چارچوب امنیت ملی آمریکا تعریف شده است.
عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی افزود: پروژه تشکیل هالیوود به عنوان مرکزی برای فیلمسازی از ابتدای تاسیسش تا الان دگردیسی داشته است بطوریکه در برهههای مختلفی از هنر کلاسیک فاصله گرفته است و بیشتر به سمت صنعت و فناوری حرکت کرده است.
در دهه ۳۰ حدود ۵۶ درصد مردم آمریکا با هالیوود دوست شدند. در دهه ۴۰ پیشرفت فنی فیلم صورت گرفت بطوریکه در کیفیت تصاویر و صدا تغییرات شگرفی رخ داد. در دهه ۵۰ در واقع بعد از جنگ، امریکاییها به عنوان قهرمان جنگ معرفی میشوند که به سمت دوستی و همکاری با کشورهای دیگر گام بر میدارند.
این توسعه فرهنگ آمریکا به بیرون در دهه ۱۹۵۰ سبب پیوندی با فرهنگ اروپاییان شد و در همین دوران تلویزیون، تهدیدی برای هالیوود شد، اما با استفاده از قدرت خودش توانست در مقابل تلویزیون قدم علم کند و با تلاشی که داشت افکار عمومی را با خودش همراه کند. در دهه ۱۹۶۰، تغییرات اجتماعی در جامعه آمریکا اتفاق میافتد و از طرفی رخ دادن جنگ ویتنام باعث شد تا قدرت هالیوود به منصه ظهور برسد و سعی میکند تا برای تلویزیون کار کند.
در دهه ۱۹۹۰ هم بازار هالیوود با تولید سی دی تغییر پیدا میکند و یک رویکرد تازهای به خود میگیرد؛ بنابراین میبینیم که فناوری یک جنبه مهمی در هالیوود است که مبتنی با جنبه اقتصاد و بازار است.
پیوند ناگسستنی میان هالیوود و وزارت امور خارجه، پنتاگون و سازمان سیا برقرار است تا در جهت نیل به رسیدن اهداف امنیت آمریکا صنعت فیلمسازی این کشور گامهایی را بردارد
وی گفت: در علم سیاست یک نظریه نهادی داریم که در کتابی هم در کشور ترجمه شده است و مبنای درسهای زیادی در دپارتمان سیاسی در دنیا است.
در جامعه یک نهاد غیر رسمی داریم که در آنها ارزشها و ایدئولوژیهایی نهادینه میشود که در مجموع این نظریه نهادی اعلام میکند که قواعد نانوشته میان ذینفعان و فعالان یک حوزه شکل میگیرد که به ترتیب منافع آنها را تامین میکند تا بتوانند بدون هزینه تاثیرگذاریهای گستردهای را داشته باشند و به منافعی دست پیدا کنند.
شاکری عنوان کرد: پژوهشهای زیادی در مورد اسلام هراسی در دنیا انجام شده است و حتی با نشانه شناسی، تحلیلهای انتقادی خیلی خوبی هم در این زمینه انجام شده که به رهیافتهای قابل اعتنایی هم رسیدهایم. در این تحلیلها به این نتیجه رسیدیم که پیوند ناگسستنی میان هالیوود و وزارت امور خارجه، پنتاگون و سازمان سیا برقرار است تا در جهت نیل به رسیدن اهداف امنیت آمریکا صنعت فیلمسازی این کشور گامهایی را بردارد بطوریکه در این خصوص حمایتهای بالایی را از فیلمهایی با موضوع اسلام هراسی انجام میدهند. موضوعی مطرح است در سیستم امنیت ملی آمریکا با این عنوان که هالیوود خودش دگری است و تمام سینماهای جهان ذیل آن تعریف میشود. هالیوود باید در تعارض با همه این سینماها دیده شود. با این دیدگاه، اروپا سعی کرده است تا با برگزاری جشنوارها و فعالیتهای مختلف در عرصه فیلمسازی در تقابل با این صنعت قد علم کند.
این صنعت تا جایی پیش رفته است که حتی اگر فیلمی در مورد مسائل چپ و کارگران ساخته شود را کنار میگذارد.
وی خاطر نشان کرد: همیشه آمریکا در هالیوود به عنوان قدرت برتر مطرح بوده است و توسط بخشنامه اعلام شده است که یک وجهه بسیار مثبتی را از جامعه آمریکا ارئه دهند.
باید گفت که در مجموع هالیوود، نهادی در خدمت سیاست آمریکا است و این قدرت را از هنر میگیرد و هالیوود خودش فهمیده است با ۳ عامل در خدمت سیاست است و بازار اقتصاد، هنر زیبایی شناسی و یا فناوری باعث شده تا در مقابل دولت و دستگاه وزارت امور خارجه و دولت آمریکا مستقل باشد با خودش را حفظ کند، اما روابط حسنهای داشته است.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هالیوود، نهادی در خدمت سیاست آمریکا است" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هالیوود، نهادی در خدمت سیاست آمریکا است"، کلیک کنید.