بایدن در انتخابات چوب سیاست خارجه اش را خواهد خورد؟

«وقتی مسیله سیاست خارجه آمریکا با انتخابات درگیر می شود، بعید است این برای رییس جمهورِ وقت مفید باشد.»

به گزارش فطر نیوز، «جو بایدن» هم مانند بسیاری از رهبران پیشین آمریکا شاهد وقایع بزرگی در عرصه سیاست خارجه بوده است؛ از جنگ اوکراین و خروج از افغانستان گرفته تا جنگ غزه و درگیری های اخیر منطقه میان ایران و رژیم صهیونیستی.

روزنامه «آسیا تایمز» با اشاره به تاثیری که سیاست خارجه رهبران پیشین آمریکا بر عملکرد آن ها در انتخابات گذاشته، نوشت: «وقتی مسیله سیاست خارجه آمریکا با انتخابات درگیر می شود، بعید است این برای رییس جمهورِ وقت مفید باشد.»

به گزارش این روزنامه، با توجه به اهمیت این موارد و مطرح شدن برخی از آن ها در سال انتخاباتی آمریکا، نباید تعجب کرد که سیاست خارجه بایدن این روزها بیش ازپیش مورد بررسی قرار گیرد.

انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا در روز سه شنبه 5 نوامبر 2024 (15 آبان 1403) برگزار خواهد شد. از حزب جمهوری خواه «دونالد ترامپ» و از حزب دموکرات «جو بایدن» نامزدهای اصلی هستند که برای کسب قدرت در کاخ سفید با یکدیگر رقابت می کنند.

بایدن در انتخابات 2020 مدعی شده بود که نقش آمریکا را به عنوان نیروی «خیر» در جهان احیا کند، وضعیتی که به گزارش آسیا تایمز در دوره ریاست جمهوری چهارساله «دونالد ترامپ» از بین رفته بود.

او به مردم آمریکا تضمین داد که «فانوس» رهبری جهانی آمریکا را دوباره روشن کند؛ اما نمی دانست سیاست خارجه دولت خودش تا چه حد قرار است بر خلاف این هدف عمل کرده و میزان رضایت عمومی از وی را کاهش دهد.

نظرسنجی ها نشان می دهد که تقریباً دو سوم مردم آمریکا خواستار آتش بس در غزه هستند؛ اما بایدن نه توان سیاسی و نه تمایل شخصی این را دارد که از اسراییل فاصله بگیرد. او حتی حاضر نشده حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی را به عنوان شرط حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی عنوان کند. این ها باعث شده کسانی که در انتخابات 2020 با رای دادن به بایدن او را روی کار آوردند، حالا در این تصمیم مردد شوند و سرنوشت بایدن در انتخابات 2024 در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.

گذشته از وعده های انتخاباتی، عدم همدلی بایدن با مردم و کودکان رنج دیده فلسطینی تصویر مرد بخشنده و مهربانی که او سال ها برای ساخت آن تلاش کرده را از بین برده است؛ تصویری که در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به یاری او آمده بود.

از یک سو، بایدن سعی دارد آمریکا را به عنوان رهبر اخلاقی جهان معرفی کند؛ اما «نظم جهانی مبتنی بر قانون» که او از آن دم می زند، به باور بسیاری از آمریکایی ها امروزه تنها به متحدان واشنگتن خلاصه می شود.

از سوی دیگر، ترامپ که دوباره برای ریاست جمهوری آمریکا با بایدن رقابت می کند، سعی دارد با برجسته کردن ضعف های موجود، از احیای قدرت «تزلزل ناپذیر» آمریکا سخن گفته و سلطه ایالات متحده بر جهان را دوباره برقرار کند.

از این ها گذشته، این نگرانی وجود دارد که تیم سیاست خارجه بایدن ظاهراً بیش از آنکه به فکر شناسایی و رسیدگی به عامل های ساختاری و بنیادینی باشد که بحران ها را به وجود آورده، بیشتر به فکر برد و باخت سیاسی است.

روی هم رفته، این مسایل و دیگر مشکلات مربوط به اقتصاد داخلی آمریکا، میزان محبوبیت بایدن را در میان رای دهندگان آمریکایی کاهش داده و ممکن است بر عملکرد وی در انتخابات امسال تاثیر منفی بگذارد.

پایان خبر فطر نیوز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بایدن در انتخابات چوب سیاست خارجه اش را خواهد خورد؟" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بایدن در انتخابات چوب سیاست خارجه اش را خواهد خورد؟"، کلیک کنید.